تاریخچه و آینده بسته بندی مواد غذایی

مقاله بسته بندی مواد غذایی، دیروز، امروز، فردا
نوشته زیر برگرفته از تجربه یکی از کارمندان Sun Branding Solutions  است.

وقتی برای اولین بار در Sun Branding Solutions مشغول به کار شدم. تجربه اندکی در زمینه بسته بندی داشتم. این بود که تصمیم گرفتم کمی‌ در مورد تاریخچه بسته بندی تحقیق کنم. ببینم سیر تکاملی این صنعت در طی سالیان متمادی چگونه بوده. چه فراز و نشیب هایی را پشت سر گذارده تا از این طریق با محیط کاری جدیدم بیشتر خو بگیرم.

به شخصه خیلی کنجکاو بودم که بدانم کدام برند برای نخستین بار بسته بندی های صنعتی عرضه می‌کرده. امیدوار بودم با مطالعه پیشینه بسته بندی به درک بهتری از گرایش های مدرن و امروزی دست یابم.

نگاهی به گذشته | تاریخچه ی بسته بندی

در وهله نخست خیلی برایم جالب بود که بدانم پیشینه صنعت بسته بندی به چند سال قبل بر می‌گردد.صدها هزار سال پیش شکارچیان باقی مانده غذای خود را درون برگ می‌پیچیدند تا مبادا غذایشان کثیف و آلوده شود.

انسان های اولیه با قرار دادن چند برگ در کنار هم کیسه هایی برای حمل غذا درست می‌کردند. برگ ها یک منبع سهل الوصول و تجزیه پذیر به شمار می‌روند و مصرف کنندگان امروزی همچون نیاکان خود به اهمیت حفظ و نگهداری از محیط زیست پی برده اند و بسته بندی هایی را انتخاب می‌کنند که تجزیه پذیر بوده و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.

همگام با تکامل بشر، سیستم های بسته بندی پیشرفته تر شد و انسان ها برای بسته بندی مواد مختلف به شیشه و خاک رس روی آوردند.
از بسته بندی تنها برای انبار کردن مواد غذایی و آشامیدنی استفاده نمی‌کردند، و کاربرد بسیار مهم تری برای آن سراغ داشتند: حمل و نقل مواد.

بسته بندی تجارت را برای انسان ها ساده تر کرده بود و نقش بسزایی در متمدن شدن آن ها ایفا می‌کرد.
در گذر زمان شکل بسته بندی هم دستخوش تغییر و تحول شد و دیگر تنها وسیله ای برای حفاظت و نگهداری از مواد غذایی نبود و به ابزاری برای اشتغال زایی و نان خوردن انسان هایی شد که در میان جمعیت ۹ میلیارد نفری کره زمین به دنبال تأمین خورد و خوراک خانواده خود بودند.

درک محرک های رفتاری

دنیای امروزی بسته بندی در احاطه محرک هایی از قبیل:

سبک زندگی، وفاداری، اصالت و انحصار طلبیست و نمی‌توان ادعا کرد که از بدو پیدایش بشر چنین محرک هایی وجود داشته اما می‌توان آنها را تا حدی غریزی دانست.

انسان مدرن امروزی می‌خواهد خود را با این محرک ها تطبیق دهد و هم رنگ جماعت شود. یک بسته بندی کاربردی همه این محرک ها را در کنار هم جمع می‌کند و به برندها فرصت می‌دهد. تا از نگاه مصرف کنندگان جذاب و خواستنی به نظر آیند و در ذهن آنها ماندگار شوند. بسته بندی ها باید از یکسو زیبا و چشم نواز باشند و از سوی دیگر احساسات مشتریان را برانگیزد.

تأثیر دیجیتالی شدن

دیجیتالی شدن جدیدترین نوآوری بشر در صنعت بسته بندی است که محقق شدن اهداف فوق را میسر می‌کند. برندها می‌توانند به لطف بسته بندی های دیجیتالی شده. رنگ و لعاب بیشتری به بسته بندی های خود ببخشند. با تزریق عنصر مدرنیزه به این محصولات، ارتباطی صمیمانه تر با مشتریانشان داشته باشند.

در دنیای دیجیتالی محدودیت هیچ معنا و مفهومی‌ ندارد. برندها می‌توانند محتوایی ارزشمند به مصرف کنندگان پیشکش کنند. می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی یا فصل های مختلف پیشنهادهای تشویقی وسوسه انگیزی را در بسته بندی خود بگنجانند و فروش خود را افزایش دهند.

با توجه به آن که تجارت های آنلاین روز به روز در حال گسترش هستند. این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که هنوز هم به بسته بندی های قابل ستایش و زیبا نیاز هست یا نه؟

بدون تردید پاسخ مثبت است. ما همچنان به بسته های خلاقانه و در خور توجه نیاز داریم. خلاقیت و طراحی بی نظیر عناصری هستند که به برندها کمک می‌کنند تا مصرف کنندگان را سر ذوق آورند. شرکت ها باید این عناصر را با بسته بندی هایشان عجین کنند تا این بسته بندی ها دریچه ای باشد برای دنیای دیجیتالی آنها.

برندها می‌توانند از بسته بندی به عنوان ابزاری برای معرفی وبسایت، کانال های اجتماعی و محتواهایی از این قبیل بهره بگیرند و با یک تیر دو نشان بزنند؛

  • حجم فروش خود را افزایش دهند.
  • یک تجربه بی نظیر و هارمونیک در ذهن مشتریان خود به یادگار بگذارند.

زمانی که پای صحبت بسته بندی موادغذایی به میان است. برندهای عظیم و چند شعبه ای باید توجه ویژه ای به مضامین درج شده بر روی بسته بندی مبذول کنند تا این مضامین قانونی، آگاه کننده، مفید و مطابق با تصویر ذهنی مشتریان از برند باشد.

این مضامین باید در تمامی‌ کانال های دسترسی یک برند به مصرف کنندگان یکسان باشد. به علاوه می‌بایست تمهیداتی اندیشید تا مشتریان در هر موقع بتوانند بی دغدغه به این مضامین دسترسی یابند. به عنوان مثال اگر مضامین قانونی روی بسته بندی تغییر یافت، باید این تغییرات هم زمان در تمامی‌ کانال های برند منعکس گردد.

نگاهی رو به جلو

تأثیرات دیجیتالی شدن سبب آینده صنعت بسته بندی جالب تر و مهیج تر از حد تصور باشد. واقعیت افزوده (Augmented Reality) جدیدترین شکل ابتکار و خلاقیت است. که به برندها اجازه می‌دهد به شیوه ای مثبت، آموزنده و انعطاف پذیر با مصرف کنندگان ارتباط و تعامل برقرار کنند.

طراحی شایسته و قابل تقدیر بسته بندی حجم خرید از فروشگاه های واقعی را افزایش داده. مشتریان را در دنیای دیجیتالی به برقراری ارتباط تشویق می‌کند.

بسته بندی پستی و بلندی های بسیاری را پشت سر گذارده. از برگ هایی که زمانی بهترین محافظ مواد غذایی بود به قفسه فروشگاه های مدرن و دیجیتالی راه یافته که تنها با یک کلیک می‌تواند کالای بسته بندی شده را درب منزل خود تحویل بگیرید.

 تاریخچه بسته بندی | تاریخچه بسته بندی مواد غذایی