هدر سایت

کدام نرم افزار برای چاپ فلکسو مناسب تر است ؟

کدام نرم افزار برای چاپ فلکسو مناسب تر است ؟

سهولت و قابلیت اجرای عملیاتی در عرصه پیش از چاپ فلکسو، در نرم افزار های مختلف متفاوت است.

به همین دلیل انتخاب نرم افزار مناسب یا ترکیبی از چند نرم افزار، در ابتدای کار پیش از چاپ اهمیت به سزایی دارد.

انتخاب یک نرم افزار مناسب، کلیدی برای رسیدن به موفقیت در قسمت پیش از چاپ می باشد.

این امر برای کلیه روش های چاپی به خصوص چاپ فلکسو بسیار صادق است. در چاپ افست نرم افزارهای نشر با کیفیت خوب در کنار نرم افزارهای عکس و آرشیو به کار می روند. ترکیب آن ها کارهای پیش از چاپ افست را بسیار سهل و آسان می سازد.

بعضی از نرم افزارها با استفاده از علائمی که جای برش عکس ها را نشان می دهند.  به راحتی می توانند محل قرارگیری عکس ها را روی پلیت مشخص سازند. ولی در چاپ فلکسو مسائل متفاوت است.

پیش از چاپ فلکسو مشابه پیش از چاپ افست نمی باشد، به این دلیل که روی هم خوردن رنگ ها در چاپ فلکسو به دقت بیشتری نیاز دارد.

به علاوه کارهایی مانند : اعوجاج، تکرار طرح، روی هم خوردن رنگ ها،چاپ تک رنگ اضافی و محل قرار گیری عکس ها همگی از حساسیت فوق العاده ای برخوردارند.

سؤال اینجاست که با این همه حساسیت و ظرافت در پیش از چاپ فلکسو، چه باید کرد و از چه نرم افزاری استفاده نمود؟

امروزه در بازار، نرم افزارهای مخصوص پیش از چاپ اعم از افست یا فلکسو . چند نرم افزار اصلی وجود دارند که از کاربرد و محبوبیت زیادی برخوردارند و در عین حال به راحتی قابل انعطاف با فلکسو می باشند.

برنامه های شناخته شده دم دستی شامل فوتوشاپ، ایلاستریتور، ایندیزاین، فری هند، کورل دراو و غیره … هستند.

 و دیگر برنامه ها همچون کوارک اکسپرس و ادوبی تراپ وایز و نیز برنامه های بزرگتر و پیشرفته تر همچون برنامه های بر گرفته ازآرت پرو و دالیم توئیست را می توان به عنوان نرم افزارهای چاپ نام برد. گرچه به نظر می رسد این نرم افزارها یه دلیل نیاز به کاربرانی مسلط به همه آن ها، در حال کنار رفتن هستند.

کوارک اکسپرس در شرایطی، حاکم بازار چاپ و نشر است که تصویرسازی و اسکن کردن از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، نه خلق یک فایل گرافیکی و کارکردن روی آن.

کوارک امکانات حروف چینی بسیار عالی دارد، گر چه در کار با رنگ ها و امکانات روی هم خوردن رنگ ها ، برای کنترل کار کمی ضعف دارد. بنابراین طراحان معدودی از این نرم افزار برای کارهای پیش از چاپ فلکسو استفاده می کنند.

ادوبی تراپ وایز می تواند کار با فایل هایی که در محیط فری هند یا فتوشاپ ایجاد شده است را در محیط کوارک اکسپرس عملی سازد. ولی بدون تردید این کار یک کار وقت گیر و نامناسب برای ایجاد فیلم های نهایی است. این نرم افزاردر حقیقت یک راه حل برای تهیه نهایی فایل های تصویری است که توسط نرم افزارهای دیگر ساخته شده است.

” پلاگ این ها نرم افزار هایی هستند که توجه بسیاری را به خود جلب نموده اند و جالب تر اینکه بدانیم تعداد زیادی از اشخاص به طور مداوم برای ساخت و آزمون این پلاگ این ها و برنامه های گروهی کار می کنند.

شرکت های بزرگی چون اسکوگرافیک، کرئو و اینکلاسوس در حال تولید ابزارآلاتی هستند. که بتوانند در برنامه های شناخته شده به کار برده شوند تا سرعت، کارآیی، عملکرد و تطابق آن ها را بالاببرند.

به نظر می رسد که در حال حاضر جهان گرافیک از فرمت های PDF ، استفاده زیادی می کند.
از نظر james R. kadlec مدیر شرکت Advanced Prepress Graphic Ink که تخصص اصلی او، تهیه پلیت و تفکیک رنگ برای کار فلکسو است.  بهترین نرم افزار پیش از چاپ فلکسو ترکیبی از ماکرومدیا فری هند و ادوبی فتوشاپ می باشد.

انتخاب دوم او ترکیبی از ایلاستریتور و فتوشاپ است. و بالاخره ترکیبی از کوارک اکسپرس و فتوشاپ ، فری هند و ایلاستریتور، سومین انتخاب او را تشکیل می دهد.
کارآیی نرم افزارهای فوق سال ها در شرکتی به نام Advanced Prepress Graphic Ink  کار شده و مورد تأیید می باشد.

بعضی از اپراتورهای فلکسو نیز گاهی از کورل دراو برای پیش از چاپ فلکسو استفاده می کنند.
نرم افزار ادوبی پیج میکر نیز یک نرم افزار محبوب برای انتشار و صفحه بندی است و برای فلکسو زیاد مناسب نیست. چون قابلیت اعوجاج و روی هم خوردن رنگ ها در آن زیاد مطلوب نیست.

با این مقدمه بهتر است که اصلی ترین نرم افزارهای پیش از چاپ فلکسو را مورد بررسی قرار دهیم و متناسب با نیازهای چاپ فلکسو آن ها را ارزیابی نماییم.

در ابتدا لازم به ذکر است که بیشتر این برنامه ها برای محیط ها و کامپیوترهای مشابه MAC طراحی شده است، ولی امروزه تعداد زیادی از سازندگان نرم افزارها، انواع منطبق با کامپیوترهای شخصی را روانه بازار کرده اند تا در بازار چاپ حضور بیشتری داشته باشند.

1473865501340 300x125 - کدام نرم افزار برای چاپ فلکسو مناسب تر است ؟

graphic,design

ماکرو مدیا فری هند

Macromedia Freehand

macromedia freehand mx logo png transparent 1024x1024 - کدام نرم افزار برای چاپ فلکسو مناسب تر است ؟

ماکرو مدیا فری هند

 

این نرم افزار یکی از مهم ترین نرم افزارهای خاص پیش از چاپ است. اصلی ترین دلیل این ادعا، کاربری آن برای تصویرسازی می باشد.

سهولت نوشتن حروف، دقت در طراحی و تصویرگری، قابلیت اعوجاج، روی هم خوردن رنگ ها، قابلیت گرفتن خروجی با رنگ های تفکیک شده، دارا بودن رنگ های پنتون جزو امتیازات فری هند می باشد.

فری هند کاملاً قدرت خوب ایلاستریتور را دارد . در عین حال از سرعت تفکیک عالی رنگ و تصویرسازی کوارک اکسپرس نیز برخوردار است. این دو مشخصه بارز فری هند سبب می شود تا از تعداد فایل هایی که نیاز به ذخیره سازی یا کپی دارند، کاسته شود.

چگونه این کار عملی است؟

در فری هند کلیه کارهای طراحی و متن در یک فایل قابل انجام است. اسکن هر تصویر در٥ فایل با فرمت Desktop Color Separations ) ( DCSنگه داری می شود. فقط کافی است که این فایل ها به هم ضمیمه و چسبیده شود تا یک فایل واحد و کامل را تشکیل دهد.

ادوبی ایلوستریتور
Adobe Illustrator

file - کدام نرم افزار برای چاپ فلکسو مناسب تر است ؟

نرم افزار ادوبی ایلوستریتور

 

 

این نرم افزار دنیای بزرگ و پیچیده ای از امکانات تصویرسازی را در مقابل صنعت چاپ گشود. ایلوستریتور تقریباً توانایی انجام تمام کارهایی که ماکرومدیا فری هند می تواند انجام دهد را دارد، ولی دارای چند ضعف می باشد.

این نرم افزار برای کار کردن با متن کند است، به خصوص زمانی که اسکن کردن هم در میان باشد.
گر چه در نرم افزار ایلوستریتور، می توان طراحی و حروف چینی و اعوجاج انجام داد و خلاصه با تصویر مانند:

فری هند کار کرد. ولی روشی که ادوبی در این نرم افزار برای اسکن و چاپ کردن به کار می گیرد، به طور قابل ملاحضه ای کندتر از روش اسکن و چاپ فری هند می باشد.

 

ادوبی فتوشاپ
Adobe Photoshop

Adobe Photoshop CC - کدام نرم افزار برای چاپ فلکسو مناسب تر است ؟

نرم افزار ادوبی

 

فتوشاپ محبوب ترین نرم افزار پردازش تصویر، برای کلیه روش های چاپی می باشد. گرچه این نرم افزار در ابتدا برای اسکن کردن و روتوش عکس ها به کار گرفته می شد، ولی طراحان و هنرمندان، این نرم افزار را به خاطر امکانات فوق العاده و عالی در رنگ آمیزی، بسیار به کار می گیرند.

البته فتوشاپ برای حروف چینی و طراحی ساخته نشده است. این نرم افزار برای :

حروف ظریف، رزولوشن کمی دارد، گر چه رزولوشن برای تصاویر و عکس های پر جزئیات، بسیار بالا می باشد.

از طرف دیگر فتوشاپ به معنای واقعی، جعبه ابزار خوب برای کلیه کارهای اسکن از قبیل :

تغییر اندازه، چرخش، تصحیح رنگ و روی هم خوردن رنگ ها می باشد. هنگامی که یک عکس در فتوشاپ از لحاظ اندازه و رنگ آماده شد. می تواند در یک فرمت از چند فرمت متنوع دستگاه نگهداری شود. دو فرمت بسیار خوب برای نگهداری فایل ها TIF و EPS نام دارند.

کورل دراو
Corel Draw

cdgs2020 og - کدام نرم افزار برای چاپ فلکسو مناسب تر است ؟

نرم افزار کورل

این نرم افزار قابلیت های پیچیده و بسیار زیاد برای اسکن کردن، تصویرسازی و حروف چینی دارد.

از طرف دیگر به دلیل قدرت نرم افزار در انجام کارهای مختلف، از سرعت آن کاسته شده است.

متأسفانه به دلیل همین پیچیدگی کورل دراو، قدرت قابل توجه این نرم افزار هیچ گاه به شایستگی شناخته نمی گردد.
در حال حاضر تعداد معدودی از دفاتر تبلیغاتی و خدماتی با کورل دراو کار می کنند. گرچه کاربران ماهر با این نرم افزار می توانند کار کنند ولی تعداد آن ها نیز رو به کاهش است.

یکی از امتیازات منحصر به فرد کورل دراو این است که یک اپراتور می تواند. یک فایل فری هند یا ایلاستریتور را که شامل شکل های نامنظم است. باید دورش تیغ بخورد را به فرمتی تبدیل سازد که بیشتر سازندگان تیغ های برش روتاری از آن استفاده می کنند.

نوشتهٔ بعدی
چاپ هلیوگراور یا چاپ برجسته
نوشتهٔ پیشین
لمینیت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
× نیاز به مشاوره دارید؟