هدر سایت

انواع ماشین های چاپ فلکسو

انواع ماشین های چاپ فلکسو

ماشین های چاپ فلکسو به سه بخش تقسیم می شوند که عبارت اند از :

1. مرکزی سیلندر فلکسو Cylinder Central Impression
2. فلکسو ایستاد Stack
3. فلکسو خطی In Line
ماشین چاپ سیلندر مرکزی از دقت بالایی برخوردار است، بعد از آن ایستاده و در آخر فلکسو خطی.

فلکسو سیلندر مرکزی Cylinder Central Impression

این نوع ماشین از گرانترین ماشین های چاپ محسوب می شود. به دلیل حرکت لفاف بسته بندی به دور یک سیلندر مرکزی و چاپ رنگ های مختلف با کمترین جا به جایی از دقت بالیی برخوردار است

در واقع کارهای دقیق چاپی که باید با فلکسو چاپ شوند و مساله رنگ و ترکیبات رنگی در آن ها اهمیت دارد بهتر است با فلکسو سیلندر مرکزی انجام شوند. در این نوع ماشین سیلندر چاپ یا سیلندر فشار(بستر لفاف رول) یکی است  .

این ماشین ها برای این که بتوانیم روی لفـاف های این نوع چاپ با رجیستر داشته باشیم ارتقا داده شده اند. متریال روی سیلندر بزرگ چاپ می خوابد و سرتاسرهمۀ پروسۀ چاپ را می پوشاند بدین وسیله به بزرگترین ثبات موقعیتی ممکن دسـت می یابد.

فلکسو ایستاده Stack  

در این سیستم چاپ فلکسو، لفاف از سیلندرهای چاپ متعدد عبور می کند. در واقع هر رنگ یک سیلندر چاپ یا همان بستر لفاف جداگانه دارد.
این مدل چاپ به دلیل دقت رجیـستر کردن ضعیف آن (حدود 0/2 میلی متر در طول رجیستر کردن) فقط برای کارهای چاپی ساده استفاده می شود.
برای مثال به عنوان برج های چاپی برای تولید کیف. یک مزیت این مدل که نسبت به سیلندر چاپ مرکزی دارد این است که با هدایت وب مناسبی که دارد می تواند روی دو طرف چاپ کند.

فلکسو خطی In Line

دراین مدل ماشین برج های چاپ دریک ردیف مرتب می شوند. وب متریال معمولا بین برج های چــاپ بمنظور آنکه خشک کن ها را معـادل زمان خشک شدن تطبیق دهد، می چرخد.
برج های هین مدل ماشین فـلکسوگرافی قابل تعویض هستند و همینطور می توانند برای ساختار سیستم چاپ هیبرید با برج های چاپ افست یا گراور ترکیب شوند.

مواد قابل چاپ در ماشین چاپ فلکسو

فویل(متالیز)، فیلن های پلستیکی مانند پلی پروپیلن، سلفون، نایلون، پلی استر، پی وی دی سی، پلی اتیلن، دستمال کاغذی، انواع کاغذ
کالاهای چاپ شده با این روش
لفاف فیلمی، چتر، پرده، کیسه های دستی تبلیغاتی، لفاف های شیرینک، لفاف هاب بسته بندی پفک نمکی، و لفاف های بسته بندی مواد غذایی و …

دو دلیل عمده کاربرد رو به رشد ماشینهای فلکسو گرافی

۱.  کاربری آسان آن
۲. سازگاری مناسب این شیوه با مرکب های پایه آب استفاده ازاین مرکب به معنای کاهش مقادیـرعمده انتشار(V O C) یا ذرات ارگانیک فرار است که در مقایسه با فرایند های چاپ گراور و رول هیت است.
کیفیت چاپی این روش در قیاس با افست پایین تراست، دقت تصویر چاپ شده در چاپ فلکسوگرافی

( 48 line/cm 120 L p i)، که درمقایسه با افست که حد استاندارد آن بین 60 الی line/cm 120 است (150 الی L p i 300) کمتر است.

مزایا چاپ فلکسو

1. ارزان بودن پلیت
2. خشک شدن سریع مرکب
3. امکان چاپ بر روی مواد مختلف

معایب چاپ فلکسو

1. امکان تغییر رنگ
2. نسبت به روش های دیگر چاپی، یک روش فقیر محسوب می شود.

منبع : behrangdesign.ir
نوشتهٔ بعدی
طلاکوب چیست ؟
نوشتهٔ پیشین
مفاهیم رنگ شناسی و قواعد انتخاب رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
× نیاز به مشاوره دارید؟